Forskere fra ITU vil bringe klassisk musik tættere på dig
Er det muligt at bruge teknologi til at bringe kunst og musik tættere på mennesker? Det er et af formålene med forskningsprojektet XTREME, der undersøger, hvordan mixed reality kan blive brugt til at bringe musik- og kunstoplevelser til publikummer, der ellers møder barrierer for at få adgang til dem.
Sami BrandtJustyna StarostkaForskningdigital kunst
Skrevet 17. juni 2025 10:59 af Mette Strange Mortensen
Forestil dig en koncert med klassisk musik, der foregår midt i din stue. Pludselig forsvinder en af væggene, og bag den dukker en dansetrup op og bliver en del af forestillingen. Det virker umuligt, men med ny mixed reality (MR) teknologi gør forskere ledet fra ITU det muligt.
”Vi ville gerne udføre teknologisk forskning, og så ville vi anvende teknologien i en kunst- og kultursammenhæng. Så rammerne for vores projekt er, at i stedet for at en person tager til en scenekunstbegivenhed, så kan vi tage begivenheden hjem til dem ved at bruge et udvidet virkeligheds-headset (XR-headset). Det vil muliggøre, at du kan opleve begivenheder med dine venner, selv hvis I ikke er på det samme sted fysisk, og du vil opleve det i tre dimensioner. Vi vil gerne optimere følelsen af at være der, mens vi bruger mulighederne i udvidet virkelighed,” siger professor Sami S. Brandt.
Projektet bruger helt ny teknologi til at tage scenekunst udenfor dets normale rammer og få det ud til et bredere publikum. Sami S. Brandt er leder af projektet, der har titlen: XTREME – “Mixed Reality Environment for Immersive Experience of Art and Culture”. Det er et EU-støttet Horizon Europe-projekt, der startede i januar 2024. Forskerne samarbejder med forsknings-, teknologi- og kunstinstitutioner over hele Europa. Siden 2024 har de arbejdet med at udvikle teknologier, der gør det muligt at skabe oplevelser i blandet virkelighed (MR).
”Vi nærmer os midtpunktet i projektet. Indtil nu har vi indsamlet data og lært en masse nye metoder og værktøjer at kende. Snart vil vi kunne demonstrere vores resultater,” siger postdoc og projekt- og kommunikationsansvarlig Justyna Starostka.
”En af vores milepæle er, at vi ved udgangen af året skal have en evalueringsprototype klar, så vi kan gennemføre nogle brugereksperimenter. Disse udføres af vores irske partner. Så grundlæggende skal vi have en teknologisk løsning klar, som kan bruges i forskellige produktioner,” siger Sami S. Brandt.
De første resultater er baseret på data indsamlet sidste år. Forskerteamet rejste til England for at optage irske klassiske og folkemusikere samt dansere, mens de optrådte. Optagelserne i november var en forberedelse til næste runde af dataindsamling.
”Sidste år tog vi til Nottingham, hvor en strygekvartet fra Irish Chamber Orchestra spillede for os, og derefter havde vi to irske folkemusikere og en danser med. Vi havde et par dage sammen med dem, hvor vi optog deres optrædener med klassisk musik og irsk folkemusik. Dette var den første dataindsamling, som skal forberede os på en større dataindsamling med over 20 musikere,” fortæller Sami S. Brandt, og Justyna Starostka fortsætter:
”Disse musikere var ikke vant til at arbejde med teknologi, så der opstod en interessant spænding mellem den klassiske musik og vores teknologiske setup. De var fascinerede af alt det udstyr, de pludselig skulle forholde sig til. Der var mange kameraer og mikrofoner omkring dem, og under denne oplevelse lærte begge sider af projektet noget af hinanden.”
Musikere, der spiller som del af XTREME-projektet. Foto: Christian Sivertsen Skaber nye muligheder
At bringe klassisk musik ud af koncertsalene og tættere på folk er blot ét af XTREME-projektets ønskede resultater. De vil også indgå et samarbejde med MUNCH-museet i Oslo, som har til formål at gøre kunst mere spændende for et yngre publikum.
”MUNCH-produktionen er forskellig fra de andre dele af projektet, i det at den fysisk foregår på MUNCH-museet og her på ITU. MUNCH har fået to artister, Silvana Imam og Paula Strunden, der arbejder sammen om at udvikle en kunstnerisk MR-oplevelse, der foregår samtidig på MUNCH og ITU. En vigtig del af den oplevelse er en rumlig lydkomponent, hvilket vi eksperimenterer med I vores 4DSOUND-lab her på ITU,” siger Justyna Starostka.
XTREME-projektet undersøger mange forskellige og nye måder at kombinere kunst og teknologi på. Dette projekt er kun begyndelsen på, hvordan blandet virkelighed kan bruges – både til at bringe kunst og musik tættere på mennesker og til at opleve kunst og musik på helt nye måder. Disse mange nye anvendelser af MR og XR er ikke blevet afprøvet før.
”Jeg tror, vi laver noget banebrydende med dette projekt ved at være bindeleddet mellem de store kunstnere – mennesker, der kun har arbejdet med kunst – og så matche dem med disse højt specialiserede teknologiforskere. Det er spændende, og vores overordnede mål er at bringe kunsten tættere på folk,” siger Justyna Starostka og bliver bakket op af Sami S. Brandt:
”Vores projekt er ekstremt i den forstand, at det kombinerer den nyeste videnskab – som AI og XR – med kunst. Det er en udfordring at få det til at fungere, men det er også en mulighed for at skabe nogle meget interessante resultater. Ét af dem kunne være, at vi bringer kunst og musik ud til mennesker, som har begrænsninger, der ellers ville gøre det svært for dem at opleve det.”
Theis Duelund Jensen, Presseansvarlig, telefon +45 2555 0447, email